-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30663 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

عقل چيست؟ خداوند حقيقت عقل را از چه چيزي آفريده است؟

عقل به معناي انديشيدن، دريافتن و خِرَد ورزي است. در اصطلاح قوه اي در نفس انسان است كه بدان حسن و قبح و كمال و نقص و خير و شر را تشخيص مي دهد.

عقل در قرآن با واژة لبّ نيز آمده است. قرآن عاقلان را اولواالالباب (صاحبان عقل) ناميده است. حضرت امام كاظم(ع) فرمود: خداوند متعال اهل عقل و فهم را در كتابش بشارت داده و فرموده است: فبشّر عباد الّذين يستمعون القول فيتّبعون أحسنه اولئك الّذين هدا هم الله و اولئك هم اولواالالباب؛[1] پس بندگانم را بشارت ده؛ همان كساني را كه قول و گفتار ديگران را مي شنوندو آن گاه از بهترين آن ها پيروي مي كنند. اينانند كه خداوند هدايتشان كرده است و اينانند كه خردمندانند.

در روايات دربارة عقل سخنان بسياري گفته اند، از قبيل اين كه از عقل بهتر در ميان بندگان چيزي تقسيم نشده است؛ اولين چيزي كه خدا آفريد عقل بود؛ با عقل خدا عبادت مي شود و بهشت كسب مي شود؛ خوبي و بدي با عقل سنجيده مي شود؛ خدا باعقول انسان ها آنان را عقوبت و پاداش مي دهد.[2]

پيامبر(ص) فرمود: عقل در وجود انسان مانند افسار و عقالي است كه حيوان را از چموشي و گردنكشي باز مي دارد. عقل انسان را از جهالت و سركشي نفس آدمي باز مي دارد.

از اين روايت استفاده مي شود انسان هايي كه از حدّ و حدود خود تجاوز مي كنند و به ديگران ظلم مي نمايند،حق ديگران را پايمال مي كنند و به مقتضاي عقل عمل نمي نمايند، مضمون همان آياتي است كه عده اي را به عنوان لا يعقلون (بي عقلان) داشته است. وقتي از امام صادق(ع) سؤال شد كه معاويه داراي چه صفتي بود، فرمود: شيطنت كه شبيه عقل است ولي عقل نيست. مقصود حضرت اين است معاويه كه اهل فريب و نيرنگ و دروغ و دغل است، گرچه مردم او را آدم سياستمدار و زرنگ و عاقل مي پندارند ولي در واقع آدم گناهكار و خلافكار، عاقل نيست. مضمون رواياتي كه مي فرمايد: هر كه عاقل باشد دين دارد و هر كه دين دارد، به بهشت مي رود همين مطلب است كه آدم عاقل به كسي گفته مي شود كه از ظلم و تجاوز و حق كشي و كفران نعمت دست بردارد و مسير ديانت و اخلاق و پاكي را برگزيند.[3]

اين كه حقيقت عقل چيست و از چه آفريده شده است، بر كسي معلوم نيست.

در روايت وارد شده: إنّ الله خلق العقل من نور مخزون؛[4] خداوند عقل را از نور مخزون آفريد. حقيقت آن نور چيست؟ بايد بگوييم علم اين گونه امور نزد خدا است.

[1] زمر(39) آية 17 - 18.

[2] بهاءالدين خرمشاهي، دانشنامة قرآن، ص 1465، به نقل از ميزان الحكمه، مادة عقل.

[3] سيد مصطفي دشتي، مادة عقل.

[4] بحارالانوار، ج 1، ص 107.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.